7 daagse camperreis Normandië (sept 2022)

Welkom bij de blog van onze 7 daagse reis door Normandië. Met deze blog en daarbij behorende vlogs (nummer 68 t/m 72) willen we je graag inspireren om op pad te gaan en al het moois te gaan ontdekken. Veel lees en kijkplezier!

Dag 1
van Maastricht naar Mesnières-en-Bray
Tijdens onze eerste reisdag willen we altijd het liefst zo ver mogelijk doorrijden. Zijn we moe of
spotten we een mooi plekje dan zetten we de Camper aan de kant. Op deze dag maken we een flink
aantal kilometers, stoppen regelmatig onderweg voor een lekker teske koffie en een versnapering en
komen uit in Mesnières-en-Bray op air municipale Mesnières-en-Bray. Een prima plekje voor op
doorreis. Je kunt er je grijs water lozen en water vullen. Ook je afval kun je er ‘gescheiden’ kwijt. Voor
de rest geen voorzieningen. Je staat op een mooi stukje grind van het plaatselijke chateau en naast
de sportvelden. Het is een leuk dorpje en even iets verderop is een grotere plek (Neufchatel) met
winkels en goedkoop tankstation.

Dag 2/3
van Mesnières-en-Bray naar Beauvoir (Le Mont Saint Michel)
We zijn aangekomen in Beauvoir. We staan op de camping Camping Aux Pommiers. een camping met
zwembad, net sanitair, broodjes service en op slechts 4,2km van Le Mont Saint Michel. Met de fiets
gaan we op voor verkenning. We strijken neer op de Couesnon sluis met een prachtig uitzicht op de
Mont Saint Michel. De bakker in het dorpje zelf was overigens dicht en besluiten we 5 km verderop
naar de Carrefour te gaan. De volgende ochtend, om 08:50 uur fietsen we van de camping af. We
willen vroeg ter plekke zijn om eventuele drukte voor te blijven. We fietsen heerlijk in het zonnetje
weg. In de verte ziet het er een beetje donker uit maar zoals we merken staat de wind de andere
kant uit dus dat komt helemaal goed. Bij aankomst is de fietsenstalling (waar Max 70 fietsen kunnen
staan) nog zo goed als leeg. We hangen ze vast aan de ketting en gaan op ontdekking. Wow, nog
heerlijk rustig. We lopen door de ‘grote winkelstraat’ alwaar we vervolgens hoger en hoger gaan. Dan
een aantal trapjes omhoog en voor we het weten staan we al bij de ingang van de abdij. Eerder dan
verwacht. Omdat we natuurlijk vroeger zijn dan de tijd op ons ticket wordt gevraagd of we eventjes
willen wachten (10 minuutjes) dan mogen we toch al naar binnen. Heel schappelijk. We waren dus
een uur te vroeg haha.

Dag 3/4
Van Beauvoir naar Arromanches-les-Bains
We zijn weer onderweg naar een volgende plekje. We nemen een stukje snelweg, er komt toch
donkere lucht aan.. en dat hebben we geweten. Het komt met bakken uit de lucht. In de verte zien
we wel alweer blauwe luchten. Even later draaien we de snelweg af en rijden we een D-weg op.
Prima wegen hier in Frankrijk. De navigatie staat ingesteld op Arromanches les Bains. Hier zijn we nog
niet eerder geweest en we zagen via campercontact een camperplaats op een klif. Dat willen we wel!
We staan op Camperplaats Arromanches-les-Bains. Eigenlijk is het een grote parkeerplaats. Voor ons
helemaal prima. Een geweldige plek bovenop de kliffen met uitzicht over zee. We gaan met de fiets
op verkenning. Er staan langs de kust allemaal informatie panelen, die we op ons gemak lezen.
Indrukwekkend, we zijn er stil van. We merken op dat het water zich overigens steeds verder terug
trekt en voor we het weten valt het droog. 7,6 meter lager staat het water.. dat zoiets kan.. We lopen
door de winkelstraatjes terug en nemen een ijsje. Lopen dan nog even het strand op en bekijken de
drooggevallen pontons. Uiteindelijk nemen we de fietsen en besluiten de weg terug te fietsen als die
we met de camper gereden hebben.. poeh.. dat was heftig. Het ging toch best we stijl omhoog.

Halverwege zijn we eventjes gestopt. Eenmaal boven parkeren we de fietsen bij het 360 Panorama
punt die direct aan de camperplaats gelegen is. Er is een ‘nieuwe’ 360 film bios achting ding. We
lopen naar binnen en kopen een kaartje. Een film over wat er zich heeft afgespeeld wordt getoond.
Het waren eigenlijk allemaal losse beelden, een niet samenhangend verhaal dat we wel hadden
verwacht. Campinggedrag is officieel niet toegestaan, echter heeft 90% de stoeltjes en tafeltjes
buiten staan. Wij genieten daarom in de avond nog even op het plaatselijke bankje van de omgeving.
We werden ook nog eens getrakteerd op een mooie zonsondergang en de volgende ochtend van een
magnefieke opkomst. Dat is toch ultiem geluk!

Dag 4/5
Van naar Arromanches -les-Bains naar Honfleur
Om 10:00 uur rijden we weg. We besluiten richting Honfleur te gaan. Het is rustig op de weg, het is
zondag. Als we richting Honfleur komen is het flink drukker. We hebben een camperplaats ingegeven
direct in het centrum, we kijken waar we uitkomen. En ja hoor, echt middenin het centrum. Een
mega parking speciaal voor campers. €12,- voor 24 uur. Je kunt er water lozen en innemen en je
toilet kun je ook uitstorten. Er zijn 7 stroomaansluitingen.. laten we nu net geluk hebben :-) Te voet
richting het oude stadje. Leuk, we herkennen een aantal dingetjes. We zijn er namelijk al eens
geweest. We struinen heerijk door de straatjes en genieten van de mooie kunst in de etalages.
Natuurlijk kan de houten kerk niet ontbreken. We belanden in een schattig restaurantje genaamd Le
Lula’s Coffee. Een verfrissend biertje doet wonderen en we bestellen een tonijn steak met broccoli
en rijst.. ik kan je vertellen: dat was smullen. We halen de fietsen van de drager en trekken we er nog
eventjes op uit. Dat leverde een mooie blik op de Pont de Normandië op en zijn we richting het
strand gefietst dat nu echter helemaal droog stond vanwege laagtij.

Dag 5/6
Van Honfleur naar Fécamp
Vanuit Étretat zijn we verder gereden naar Fecamp.
Camping Bel Air Village de Reneville die we uitgekozen hebben via het ACSI boekje heeft nog plek.
We krijgen de plattegrond mee en mogen er eentje die omcirkeld is gaan uitkiezen. Sommige heel
klein en andere mooi ruim. Het is een terrassen camping en we kiezen een plekje redelijk bovenin dat
voor ons gevoel het vlakste is. De rest is zichtbaar Schots en scheef waar geen Oprijblok tegenop kan.
Het sanitair is heel oud, stuk en echt vies. Daarover geen aanbeveling. We settelen ons, pakken de
fietsen en pompen de bandjes even op. Het is nogal ‘heuvelachtig’ en we zijn blij met de nieuwe
remblokjes. Poeh wat gaat het steil omlaag. Met ingeknepen remmen rollen we omlaag het plaatsje
in. Het is stil en slechts 2 terrasjes zijn open. Het lijkt wel een slapend stadje. We kijken elkaar eens
aan en besluiten een fietstocht te maken. Langs een verlaten boulevard ‘dat gevoel hebben we’
komen we uit bij de haven. Langs een kerk, vis museum en het paleis bénédictine. We besluiten
lekker te gaan lunchen en daarna naar de vuurtoren te fietsen. Op internet zien we foto’s dat je van
dit punt naar Étretat kunt kijken en een mooie blik op de bunkers hebt. Helaas is de weg naar de
vuurtoren zelf afgesloten. De bunkers zien er indrukwekkend uit. We genieten heerlijk met de snoet
in de zon.

Dag 7
Van Fécamp naar Maastricht
Vandaag waren we vroeg wakker en dat zelfs zonder wekker. Natuurlijke ritme laten we het daar
maar op houden. Het heeft de hele nacht zachtjes door geregend. Wat een lekker geluid is dat om
mee te slapen. Nu is het tijd voor een klein ontbijtje en douchen we ons in de camper. Het sanitair op

de camping laat echt de wensen over, bah! Geen aanbeveling daarover. Het uitzicht op de camping
maakt het gelukkig wat goed. Als we opgefrist zijn pakken we onze biezen en zetten we koers op
Zuid-Limburg.. regen, regen en nog eens regen onderweg.